De toekomst van connected car

Al bij de eerste internethype probeerde de auto-industrie connectiviteitsfuncties in hun auto’s te introduceren. Helaas lukte het hun niet om een product te lanceren dat waarde toevoegde voor de klanten. De vereiste technologie voor dit soort functies was op dat moment niet geavanceerd genoeg. Dit bleek vooral op het moment dat de nieuw gelanceerde UMTS-standaard de benodige up- en downloadtarieven niet behaald konden worden. Onlangs dat er in het verleden diverse pogingen gedaan zijn om connected cars tot stand te brengen, weten veel mensen niet wat een standaard auto in een connected car verandert.

Definitie van connected cars

De term ‘Connected Car’ wordt in veel variaties gebruikt en wordt niet duidelijk door de industrie gedefinieerd. De wetenschap maakt echter vaak onderscheid tussen twee soorten verbonden auto’s. Te weten, de 1.0 en 2.0.

Connected car 1.0

Sinds 2019 kunnen de meeste middenklasse auto’s worden gezien als Connected Cars 1.0. De meeste auto’s beschikken namelijk over de voglende technologieën:

  • Infotainmentsystemen – de combinatie van navigatie, rijhulp en verschillende andere systemen.
  • Telematica – voertuigdiagnose (bijv. melding bij te lage bandenspanning) of fleetmanagementtoepassingen.

Connected car 2.0

Fabrikanten zullen infotainmentsystemen moeten ontwikkelen van eigen OEM-systemen (Original Equipment Manufacturers) naar meer open, gestandaardiseerde systemen waarmee de gebruiker zijn eigen streamingdiensten in de auto kan koppelen.

Het Internet of Things (IoT) is nog belangrijker, niet alleen om auto-aan-autocommunicatie mogelijk te maken en ongelukken te voorkomen, maar ook de communicatie van voertuigen met infrastructuur mogelijk te maken.

De IoT-mogelijkheden zijn eindeloos. Zo kan de optimalisatie van de verkeersdoorstroming en innovatieve parkeersystemen mogelijk maken. Het is zelfs mogelijk om een heel netwerk van laadpalen met een geïntegreerd en geautomatiseerd factureringssysteem voor elektronische auto’s in de hele stad te gebruiken.

Connected Car-technologieën

Telecommunicatiestandaarden in 5 Gigabite

Om autonoom te kunnen rijden zijn de volgende communicatiemogelijkheden vereisten:

  • Auto-naar-auto-communicatie
  • Auto-naar-infrastructuur-communicatie

Deze nieuwe soort communicatie zal een enorme hoeveelheid gegevens genereren, dus er moet een netwerk bestaan dat krachtig genoeg is om al die gegevens te kunnen verwerken. De auto- en communicatie-industrie is erg opgewonden over het feit dat 5G mogelijk zal fungeren als een katalysator voor autonoom rijden. Omdat het communicatie mogelijk maakt met:

  • Een latentie van 1 tot 2 ms
  • Download- en uploadsnelheid tot 10 Gbps

AI (Artificial Intelligence)

Artificial Intelligence, ook wel bekend als Kunstmatige Intelligentie, is van groot belang in de wereld van Connected Cars.

De betekenis van AI gaat verder dan alleen het verwerken van gegevens van sensoren en apparaten in een autoen deze uitsluitend te verstrekken aan infotainment- of telematicasystemen. Zo zijn auto’s in staat om op basis van een afwijking van het gebruikelijke gedragspatroon het gedrag van de bestuurder te evalueren. Met het niveau van vermoeidheid, emotionele stress, aandacht en nog veel meer factoren om een comfortabelere en bovenal een veiligere manier van rijden te bieden.

Kunstmatige Intelligentie zal ook worden gebruikt om onderhoud op een manier die we tegenwoordig niet kunnen begrijpen te voorspellen.

De privacy en beveiliging

Connectiviteit bengt enkele risico’s met zich mee. De software die in auto’s wordt gebruikt zal op de één of andere manier net als andere conventionele software worden misbruikt. Dit maakt Over the Air updates (OTA’s) noodzakelijk.

Daarnaast zal de auto-industrie moeten transformeren. Van pure productie naar softwarebedrijven. Dit om de gebruikers te behoeden voor de gevaren van hacking en manipulatie. Want gemanipuleerde of gehackte auto’s kunnen de eindgebruiker duperen.

De gebruikers moeten aanvaarden dat alle gegevens die de verbinding tot stand brengen er niet alleen zijn ter verbetering van hun rijgedrag, maar dat deze ook gebruikt zouden kunnen worden op een manier waar ze het niet mee eens zouden zijn.

De bestuurder die graag wat sneller rijdt dan is toegestaan, kan worden geconfronteerd met een beëindiging van de verzekering.

Mogelijk gebruiken reclamebedrijven de technologie om iemands interesses te volgen en een targetingprofiel aan te maken.

De toekomst van connected car

Naar verwachting zal de mart tot 2022 met 270% groeien. Onderzoekers verwachten dat er tot die tijd meer dan 125 miljoen Connected Cars naar klanten zullen worden verscheept.

De stijging heeft onder andere te maken met de ‘eCall’. Zo verplichtte de Europese Unie de automobielindustrie om vanaf 31 maart 2018 een geautomatiseerde noodoproep te integreren in alle nieuwe automodellen. Daarnaast is er een enorme groei van de Chinese automarkt.

De Connected Cars 2.0 zijn onlangs bij de lancering van het eerste commerciële 5G-netwerk geïntroduceerd. De oprichting van Connected Car 2.0 is een belangrijke mijlpaal van autonoom rijden.Men hoopt dat Europa een wereldleider wordt op het gebied van volledig autonome, veilige mobiliteit, en zo minder verkeersopstopping, nieuwe mobiliteitsoplossingen voor ouderen en lichamelijk gehandicapten, nieuwe banen en een nog grotere economische groei te scheppen.

https://yeshugo.com/