Cognitieve Psychologie Gebaseerde Genezing Voor Paniekaanvallen

Kun je paniekaanvallen genezen? Ja, er zijn wel degelijk manieren om paniekaanvallen snel en permanent te overwinnen. Elk van ons wordt wel eens angstig, afhankelijk van de situatie en omstandigheden, en dit is heel normaal. Echter voor sommige mensen gaat de angst zo omhoog dat het resulteert in een paniekaanval.

Welke veranderingen treden er op tijdens paniekaanvallen?

Tijdens paniekaanvallen wordt een hormoon, adrenaline, dat verantwoordelijk is voor het “vecht-of-vlucht” reactie in het lichaam vrijgelaten als een antwoord op een ingebeelde dreiging. Maar er is eigenlijk geen echte dreiging en de uitstoot van adrenaline gebeurt omdat het angstniveau zo hoog is, en het lichaam gebruikt de adrenaline niet onmiddellijk.

Welke factoren helpen met de genezing van paniekaanvallen?

Voor de genezing moet je eerst de factoren zoals gedrag, gedachten, gevoelens, emoties, etc. begrijpen die ervoor zorgen dat de angst zulke hoge niveaus bereikt. Deze verhoogde angstniveau zorgt voor een ongepaste angst reactie, begeleid door een uitstoot van adrenaline, die omgekeerd moet worden.

Is er een bewezen methode om paniekaanvallen te genezen?

Een bewezen genezing voor paniekaanvallen om de verhoogde angstniveaus te verlagen en de begeleidende reactie wordt gedaan door Cognitieve Gedragstherapie (CBT). Cognitieve Gedragstherapie gebaseerd op overtuigingen, emoties, gedachten, aannames, beoordelingen en gedrag. Deze therapie wordt gebruikt om de negatieve gedachten en gedrag te beïnvloeden, die in verhoogde angstniveaus resulteren.

Eenvoudig gezegd is één van de taken van cognitieve gedragstherapie het begrijpen van hoe emoties, gedachten en gedrag samenwerken, en hoe de externe factoren en gebeurtenissen die deze drie componenten beïnvloeden het angstniveau aandrijven. Met deze methode kan iemand geneesmiddelen voor angst en de resulterende bijwerkingen vermijden.

Hoe werkt deze methode in de praktijk?

Een voorbeeld: een persoon heeft een sterke angst ervoor dat een roltrap in het midden stopt wanneer hij de roltrap gebruikt, en hij vermijdt dus altijd roltrappen. Dit gedrag voorkomt dat de persoon informatie krijgt die zijn gedachte bestrijdt – dat wanneer ik de roltrap neem het in het midden stopt. Dit gedrag en gedachte kan veroorzaakt zijn door een vorige gebeurtenis waar de roltrap inderdaad in het midden is gestopt. Dus de taak van de cognitieve gedragstherapie is om deze persoon te helpen om de gedachte te overwinnen dat de roltrap zal stoppen wanneer hij erop gaat.

Waarom is deze behandeling voor paniekaanvallen zo effectief?

Paniekaanvallen te overwinnen door middel van cognitieve gedragstherapie draait om het leren, verkennen en continue uittesten. Door deze stappen te doen ontwikkelt de persoon omgangsstrategieën, tegelijk met verbeterde bewustzijn, introspectie en beoordeling.

Depscycholoog.nl: Apeldoorn

https://www.depsycholoog.nl/apeldoorn/