Red Services
Image default
Sport

Hoe stel ik een goed voedingsplan op als personal trainer?

Als personal trainer probeer je samen met je klanten hun doelen te behalen. Dit doe je in veel gevallen vooral aan de bewegingskant, maar de voedingskant is eigenlijk nog belangrijker. Het is daarom belangrijk om als personal trainer goed te weten hoe je een voedingsplan opstelt. Hier wordt verder in deze blog meer over verteld.

Het energieverbruik is belangrijk!

Om een professioneel voedingsplan te schrijven voor een klant is het ten eerste belangrijk om te kijken naar het dagelijkse energieverbruik. Dit heeft te maken met de leeftijd, het geslacht, de lengte, het gewicht en de spiermassa. Dat is dan ook het eerste wat in kaart gebracht moet worden. Verder kijk je ook naar de persoonlijke situatie van een persoon. Wat voor werk doet iemand. Zit hij of zij veel achter een bureau, werkt hij of zij misschien wel veel buiten of heeft hij of zij een zeer fysieke baan. Een persoon achter een bureau zal een stuk minder energie verbruiken, dus ook minder voeding nodig hebben.

Bepaal het doel!

Als je goed in beeld hebt wat het energieverbruik op een dag is, dan is het tijd om te kijken naar wat iemand eigenlijk voor doel heeft. Wilt hij of zij gewicht verliezen of wil hij of zij juist meer spiermassa. Om een voedingsplan op te stellen heb je wel duidelijk een doel nodig. Heeft de klant spieropbouw als doel? Dan is een calorie overschot van belang. Dit betekent dat je driehonderd tot vijfhonderd calorieën op een dag meer moet binnen krijgen. Heeft de klant als doel afvallen? Dan geldt het natuurlijk andersom, dus een calorie tekort.

Overige stappen tot een succesvol voedingsplan

Naast het doel en het energieverbruik zijn er ook andere stappen die je moet doorlopen. Zo moet je kijken naar de verschillende voedingstoffen en de hoeveelheid die iemand nodig heeft voor het behalen van doelen. Dit betekent dus hoeveelheid koolhydraten, eiwitten en vetten. Verder zijn er ook proteïnebronnen waar je aan moet denken, en zijn er ook nog bepaalde supplementen die kunnen worden gebruikt. Tot slot heb je ook nog de timing van het binnen krijgen van voeding. Zo heeft bijvoorbeeld iemand die als doel spieropbouw heeft een maaltijd nodig één keer in de drie uur. Als je hier mee over wilt weten wordt aangeraden om een opleiding of cursus te volgen.

Volg een cursus of opleiding!

Wil je meer weten over het opstellen van een voedingsplan? Dan is het handig om een opleiding sport en voeding te volgen. Deze opleidingen zijn gebaseerd op wetenschappelijke onderzoeken en geven jou de kennis die je nodig hebt. Zo krijg je alles te weten over voedingsstoffen, voedingsleer, vitamines en mineralen, gewichtsmanagement en specifieke doelgroepen. Na afronding van deze cursussen of opleidingen krijg je ook een diploma, wat ook extra goed staat als mensen op zoek zijn naar een personal trainer. Het kan net even dat verschil tussen jou en de rest van de personal trainers maken.

Gerelateerde artikelen

Hoeveel voetbalshirt verkopen clubs per jaar?

Hoe kies je de juiste hondenstep?

Zeilschool boten