Ouderen stimuleren om te gaan en te blijven sporten

Redservices

Naar mate je ouder wordt begint je lijf een beetje te piepen en te kraken. Het hoort erbij en is ook niet erg, zolang het je maar niet beperkt in je dagelijks leven. Wanneer ouderdomsklachten je bewegingsvrijheid beginnen te beperken ben je eigenlijk al te laat. Maar ouderen in Nederland zijn wat dat betreft niet anders dan anderen, veel mensen vinden sporten maar saai. Zonde, want dat hoeft helemaal niet. Daar komt wel bij dat ouderen gevoeliger zijn voor blessures. In dit artikel lees je hoe je ouderen kunt stimuleren om te gaan en te blijven sporten.

Welke sporten zijn geschikt voor ouderen?

In principe kunnen ouderen aan precies dezelfde sporten deelnemen als ieder ander. Het ligt vooral aan de mate van fitheid. Dus ook wanneer je 70 bent en in goede gezondheid verkeerd kun je prima gaan voor een nieuwe voetbalmedaille bij het volgende clubtoernooi.

Dat gezegd hebbende is het natuurlijk wel belangrijk om rekening te houden met de blessuregevoeligheid van een sport. En dan is voetbal wellicht niet zo’n beste sport. Voetbal is namelijk verreweg de meest blessuregevoelige sport in Nederland. Jaarlijks bezoeken bijna 34.000 mensen de Spoedeisende Eerste Hulp omdat ze met voetbal een blessure op hebben gelopen. De nummer twee, het bewegingsonderwijs, zit op krap 12.000 meldingen. Een flink verschil dus.

In veel gevallen lopen mensen blessures op aan gewrichten, gewrichtsbanden, spieren en pezen. Allemaal zaken waar je bij ouderen rekening mee moet houden. Voor ouderen zelf is het belangrijk om goed naar hun eigen lichaam te luisteren en een sport te kiezen die ze leuk vinden en die bijdraagt aan een goede gezondheid.

Welke trends zien we in de sportontwikkeling bij ouderen?

Voetbal is nog steeds de meest populaire teamsport in het land. Daarnaast worden er jaarlijks heel wat hockey medailles uitgedeeld want deze sport maakt, samen met volleybal de top drie van teamsporten in Nederland rond.

Maar we zien een aantal opvallende trends in de sportwereld ontstaan. Fitness is natuurlijk al jaren favoriet onder jong en oud maar we zien ook een toename in het aantal flexibele sporten. Bewegingsvormen zoals yoga, die zich richten op flexibiliteit in plaats van kracht, snelheid of uithoudingsvermogen. De groep die hier gebruikt van maakt wordt steeds jonger. Daarnaast is tennis vanaf het 45ste levensjaar verdwenen uit de top drie en vervangen door fietsen. Sporten die minder belastend zijn voor de gewrichten lijken de voorkeur te genieten wanneer mensen ouder worden.

Tips om bewegen onder ouderen te stimuleren

Van bewegen kun je vrij eenvoudig een sport maken. Wist je bijvoorbeeld dat de favoriete bezigheid van mensen tussen de 67 en de 80 tuinieren is? Het is niet zo moeilijk om hier een competitief of samenwerkingselement in te verwerken. Reik een prijs uit voor de mooiste volkstuin of de mooiste tuin van Nederland.

Ook bij sporten die minder belastend zijn voor de gewrichten kun je de onderlinge competitie tussen mensen stimuleren door bijvoorbeeld medailles te bestellen en uit te reiken tijdens de borrel na de wedstrijd. Of kies voor sportbekers voor na een toernooi. Ook leuk als wisseltrofee bij terugkerende evenementen zoals een bedrijventoernooi bij jou in de regio.